Sunday, March 6

bersama anak-anak yatim :)

today - 6hb mac - hepi 23th besday,Lynn..smoga umurmu sentiasa diberkatiNya,dipermudahkan amalan2 solehmu..insyaALLAH..

ok.kelmarin,5hb kmi member2 kelab penyayang KUAZ telah berangkat ke rumah anak-anak yatim - pusat jagaan siraman kasih,rawang.peserta budak-budak darjah 1 - 6..memang comel2 la semuanya..




masa ni sesi bgambar ..comel2 kan???




sedih juga tengok dorang ni , kecik2 lagi suda jadi anak yatim..wpun aku kehilangan ibu,tapi at least adalah memori masa kecik2 dlu untuk dikenang2 kan..adik2 ni - innocent lagi semuanya..

bila disuruh tulis nama drg di nametag - dorang akan tulis fullname - dgn nama ayah sekali - tapi aku xda kekuatan untuk tanya " ayah mana,mak mana? " - oh tidak.hari ini hari untuk berseronok,bukan untuk bersedih2..

masa mula-mula sampai memang semuanya malu-malu..tapi bila masuk dalam kumpulan,semuanya melekat - mcm x mo lepas..

adik2 kumpulanku - rafiqah,husna,syuhada,mawaddah,mashitah

berkomunikasi dgn budak2 mmg mencabar.haha.pasal kita x boleh blame drg kalu drg x dengar cakap kita..mesti pandai cope dgn keadaan - kita suruh lain,dorang buat lain.lagi - lagi ,masing masing ada perangai sendiri . ada yang xmau mengalah,ada yang perlu perhatian lebih,ada yang lambat faham,mcm2 laaa..bingung2 juga aku ng mashitah menyusun atur dorang.dlm hati aku "wah - memang sabar betul pengasuh-pengasuh dorang ni.."

ada part bila LDK berkait dgn rukun islam - aku tanya dorang " tadi pagi ada sembahyang subuh tak? "
cepat dorang jawab - " ada ,kite sembahyang tahajud lagi ". Masya ALLAH,malunya aku.Kecik2 gini lagi dorang suda dibiasakan dengan  sembahyang tahajud .aku yang 22 tahun ni? aduh!

lagi,masa kami minta dorang senaraikan sifat baik & buruk - ada sorang tulis " selawat menangis " - mksudnya dia selawat sambil menangis.Then,aku tanya " nape menangis ? " . Kawan dia tolong jawab - " dia nangis sebab dia sedih, x dapat nak jumpa Rasulullah ". Aku terkedu.Ya ALLAH,sucinya hati budak-budak ni..
jgn risau,dik,insyaALLAH,nanti kita semua akan jumpa baginda - kalau kita baik..

paling sedih - masa mo balik laa..bila bas sekolah warna oren kami suda smpai.lepas sesi bergambar dan berpeluk-peluk..masa kami suda naik bas - adik2 tu melambai tak henti2..x cukup di kiri bas - dorang pindah lagi ke sebelah kanan..

memang sedih betul masa ni..air mata bergenang-genang..


mugkin dorang terasa pemergian kami - wpun bersama sehari ja.insyaALLAH,ada jodoh,kita jumpa lagi ya,adik2 ku...

hakikatnya,walaupun kami pergi untuk menceriakan dan menggembirakan dorang,bagi aku - kami la yang banyak ambil pengajaran dari dorang.Tabahnya dorang menghadapi hidup tiap hari - tanpa ibu ayah tempat bermanja.paling-paling pun adik beradik senasib...bukan macam anak2 lain yang lebih bertuah..yang aku ni - besar2 camni pun,selalu ja menyusahkan hati orang tua..Astaghfirullah..



Alhamdulillah - bersyukurlah kita masih ada orang tua tempat bergantung.Berbakti lah sementara ada kesempatan..




1 comment: